Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Odpowiedni strój na rozmowę kwalifikacyjną dla wielu jest zagadką. Nic dziwnego – zasady dotyczące stroju w firmach bywają różne, a sam kandydat nie zawsze wie, czy lepiej przesadzić z elegancją, czy wybrać coś bardziej codziennego, by nie wyjść na niepasującego do firmy bufona. Temat ten poruszany był już na pewno w wielu miejscach, jednak ja sama w internecie nigdy nie znalazłam treści, które zajęłyby się nim nie od strony widzi mi się, a bliskiego memu sercu dress codu. Właśnie dlatego sama postanowiłam odpowiedzieć na to nurtujące wiele kobiet pytanie: jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Inspiracją (jak niemal zawsze) byli dla mnie znajomi i czytelnicy. Jakiś czas temu koleżanka zapytała mnie, jak powinna ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną. Została zaproszona na spotkanie do firmy, w której bardzo chciała pracować, więc postanowiła zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Zaraz po rozmowie z koleżanką otrzymałam w tym temacie też kilka wiadomości, a wiedząc, że wczesna jesień jest dla wielu okazją do poszukiwania pracy, o której zmianie zamarzyli podczas wakacji, zdecydowałam po raz kolejny odpowiedzieć publicznie. Tym razem jednak nie na Facebooku, gdzie najczęściej mam w zwyczaju to robić, a w kompleksowym artykule, w którym nareszcie rozprawię się z mitem obowiązkowej marynarki, czerni i granatu, a także wysokich szpilek.

Business, casual czy business casual?

Zanim jeszcze zaczniemy zastanawiać się nad tym, co powinnyśmy na siebie założyć, zawsze warto poświęcić chwilę na znalezienie odpowiedzi pytanie dotyczące dress codu obowiązującego w firmie, o pracę w której się ubiegamy. Opcje mamy właściwie trzy.

  • Business professional, czyli właściwie najbardziej elegancki strój, jaki możemy spotkać w świecie biznesu. Składa się najczęściej z garsonki, sukienki (w tym szmizjerki) lub damskiego garnituru.
  • Business casual, czyli strój biznesowy, ale w codziennym wydaniu (niekiedy nazywany również smart casual, choć zdaniem niektórych ekspertów to dwa różne stroje). Trudno wymienić z czego się składa, bo składać się może właściwie ze wszystkiego (z nielicznymi wyjątkami). Może składać się ze spódnicy z bluzką/koszulą/swetrem i marynarką, może składać się z sukienki (w tym sukienki koszulowej) spodni w połączeniu z koszulką i marynarką, a nawet lnianego garnituru. 
  • Casual, czyli strój codzienny, zupełnie niezwiązany z biznesem, ale często spotykany w branżach kreatywnych. W tym przypadku najłatwiej o błąd. Nawet, jeśli w firmie na co dzień obowiązuje ten stopień formalności stroju, wybierając się na rozmowę kwalifikacyjną należy go unikać.

Wybierając się na rozmowę kwalifikacyjną należy więc wybrać strój z kategorii business professional lub business casual. Na strój typu casual będziemy mogły decydować się dopiero, gdy już dostaniemy pracę w firmie, na której nam zależy.

Jeśli nie wiemy, jaki strój obowiązuje w wybranej przez nas firmie i nie jesteśmy w stanie się tego dowiedzieć, warto zdecydować się na strój bardziej elegancki, tj. business professional. W przypadku ubiegania się o pracę lepiej być bardziej niż mniej eleganckim – w końcu lepiej pokazać, że zależy nam bardziej, a nie mniej. Nie należy obawiać się, że zostanie się posądzonym o snobizm. Cechy charakteru dobry rekrutujący na pewno odkryje podczas samej rozmowy.

>>Przeczytaj też<< W czym do pracy? Dress code – stroje typu business professional i business casual

View this post on Instagram

Today let's talk about #businessdresscode, If your job requires a #businessformaoutfit that means a full matching business suit, including a jacket and dress pants or a dress skirt, #tailoringclothing are always a good idea, and here are some #outfitideas , and remember a #personalstylist can always help you to choose the #perfectoutfit for any occasion including an #outfit for your #newjob 😉 Hoje vamos falar sobre o #codigodevestirnotrabalho , se o seu trabalho requer uma #roupaformal isso significa que voce precisa de um #terninhocompleto com saia ou calça e #peçasdealfaiataria sao sempre uma boa opção , aqui voce tem alguma #ideiasdelook e lembre-se de que uma personal stylist pode ajudar voce a encontrar o #lookperfeito para qualquer ocasião, incluindo um #trabalho novo 😉#outfitideas #outfitinspiration #roupadetrabalho #lookdodia #lookformal #formaloutfit

A post shared by Fernanda Koehler (@fernandakoehlerstylistt) on

Pogoda na szukanie pracy

Powoli żegnamy lato, więc mogę napisać, że zbliżamy się do tej łatwiejszej dla dress codu pory roku. Jesienią i zimą jakoś łatwiej jest wielu kobietom przełknąć konieczność założenia rajstop, wybrania dłuższej spódnicy czy zakrytych butów. Bez względu jednak na porę roku, te elementy obowiązują w obu stosownych na rozmowę o pracę rodzajach stroju.

Wiosną, latem, jesienią i zimą w strojach biznesowych obowiązują te same zasady. O ile oczywiście zmieniać będą się tkaniny, ich grubości, czy nawet kolory, to elementy stroju pozostają niezachwiane. Należą do nich:

  • rajstopy – bez względu na pogodę w strojach biznesowych obowiązują rajstopy. Latem powinny być to cieliste, matowe rajstopy o grubości 8 den. Jesienią i zimą, gdy temperatura jest dokuczliwa, rajstopy mogą, ale nie muszą być grubsze i kryjące.
  • Zakryte buty – bez względu na porę roku, buty muszą mieć zakryte palce oraz pięty. Buty powinny posiadać obcas (nawet minimalny 1-2 centymetrowy), ale nie wyższy niż 7 cm. Nie powinny być to baleriny – odpowiednie są jednak mokasyny, lordsy, oksfordki czy czółenka.
  • Marynarka – w biznesie kobiety tuszują nieco swoją kobiecość, upodabniając się w pewnym sensie do mężczyzn. Marynarka jest ważnym elementem stroju business professional (szczególnie, gdy zestaw składa się ze spódnicy i bluzki), jednak może być pomijana w stroju business casual.
  • Odpowiednia długość spódnicy lub sukienkidługość do kolana (+/- 7 cm w górę i w dół). Pora roku nie zwalnia nas z odpowiedniej długości, ale też nie zezwala na noszenie spódnic do kostek. 

>>Przeczytaj też<< Savoir-vivre w pierwszym dniu nowej pracy – w co się ubrać, komu się przedstawić i jak zjednać sobie ludzi?

Nie tylko biel, czerń i granat

My, kobiety, w kwestii kolorów mamy bardzo duże pole do popisu. Możemy bowiem wybrać niemal każdy kolor, jaki znajdziemy w sklepie, unikając jedynie jaskrawych i neonowych kolorów. Mit, który mówi, że w biznesie pożądane jest tylko kolor czarny i granatowy, traci więc jakiekolwiek prawo bytu.

Faktem jest jednak, że różne kolory budzą różne skojarzenia. Tak jak kolor niebieski kojarzy nam się z profesjonalizmem i budzi zaufanie, tak różowy symbolizuje raczej infantylność. Nie oznacza to jednak, że róż jest niedozwolony. Można go nosić, jednak ze świadomością, że trudniej będzie w nim zbudować wizerunek odpowiedzialnego i kompetentnego pracownika. 

Kolory, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to (w tym pochodne!):

  • granatowy – podkreśla odpowiedzialność, symbolizuje autorytet;
  • niebieski – kojarzy się z kompetencją, mądrością, spokojem, ale też kreatywnością;
  • czarny – podkreśla elegancję, ale też siłę;
  • bordowy – symbolizuje siłę, pokłady energii i zdolności przywódcze;
  • zielony – kojarzy się z naturą, harmonią i opanowaniem;
  • szary – symbolizuje równowagę;
  • biały – kojarzy się z czystością i uczciwością.

Choć dress code pozwala nam na swobodny wybór kolorów, są organizacje, w których tak duża swoboda nie jest akceptowana. Są to organizacje, w których szczególnie duże znaczenie ma hierarchia lub te, które dość rygorystycznie podchodzą do kolorów otaczających markę. O tym, jakie kolory są pożądane już w samej pracy, powinnaś zostać poinformowana przed rozpoczęciem pracy.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Poza ubraniem, które już nie powinno spędzać snu z powiek, warto zwrócić też uwagę na włosy, paznokcie i dodatki. 

Włosy, jeśli są długie, powinny być spięte. Kucyk, kok lub inne, ale schludne upięcie, będzie w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej jak najbardziej na miejscu. Lepiej unikać krzykliwych dodatków do włosów, takich jak zdobione opaski czy spinki – w biznesie nie ma raczej na nie miejsca. Jeśli włosy są krótsze i nie sięgają ramion, nie ma potrzeby (bo często nie ma też możliwości) ich spinania. Powinny jednak pozostawać w ryzach – jeśli są proste, powinny być gładkie, a jeśli są kręcone, to loki również należy ujarzmić.

>>Przeczytaj też<< Co z tymi włosami, czyli czy w pracy wypada nosić rozpuszczone włosy

W biznesie nie ma miejsca na długie ani kolorowe paznokcie. Paznokcie nie powinny wystawać więcej niż 1-2 milimetry poza opuszek. Muszą być też zadbane. Mogą pozostać nieumalowane, jednak zawsze powinny być odpowiednio opiłowane i – co chyba oczywiste – czyste. Nie mogą być obgryzione, a skórki poharatane. Oczywiście, paznokcie mogą być także pomalowane. Najlepiej sprawdzą się kolory delikatne, nude lub pudrowe. Nie ma znaczenia, jak wyglądają paznokcie u stóp – stopy muszą być zakryte.

>>Przeczytaj też<< Jakie paznokcie do biura? Kilka słów o kształcie i kolorach

W biznesowym dress codzie jest miejsce na dodatki. Biżuteria podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinna być jednak delikatna – nie ma miejsca na błyszczące kamienie (czy to szlachetne, czy sztuczne). Jeśli kobieta ma wątpliwości dotyczące tego, czy jakiś element biżuterii powinna założyć, czy też nie, to powinna z niego zrezygnować – mniej znaczy więcej. W biznesie jest jednak miejsce na inne dodatki, takie jak piękne apaszki. Lepiej wybierać te gładkie i wykonane z jedwabiu. Zbyt wzorzysta apaszka może odciągać uwagę od tego, co podczas rozmowy kwalifikacyjnej najważniejsze, czyli kompetencji.

Co wybrałabym ja?

Jeśli miałabym teraz wstać o laptopa i przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną, ja wybrałabym garnitur składający się ze spódnicy lub spodni oraz marynarki, pod którą założyłabym bluzkę. Bazowym kolorem byłby prawdopodobnie bordowy, głęboka zieleń lub granat. Na nogi założyłabym cienkie, cieliste rajstopy oraz buty na niewielkim obcasie (lordsy lub czółenka). Z biżuterii całkowicie bym zrezygnowała, a jedynym dodatkiem byłabym średniej wielkości torebka. Mniej znaczy więcej. 

W artykule poruszyłam wszystkie kwestie związane z pytaniem jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną. Mam nadzieję, że gdy będziecie potrzebowały skorzystać z tego artykułu, rozwieje on wszystkie Wasze wątpliwości. Jeśli jednak one się pojawią i same nie zdecydujecie się po prostu rezygnować z wątpliwych elementów, pozostaję do Waszej dyspozycji – na pytania chętnie odpowiem w komentarzach. Biznesowy dress code jest mało skomplikowany, więc jestem przekonana, że doskonale odnajdziecie się w jego rzeczywistości. Jeśli przygotowujecie się właśnie do rozmowy kwalifikacyjnej, mam dla Was tylko jedną radę: bądźcie odważne. Odwaga zawsze dodaje skrzydeł. 

Copyright © 2018. All rights reserved.
Close